Deklaracja Dostępności

ZakÅ‚ad UsÅ‚ug Miejskich w Ostrowcu ÅšwiÄ™tokrzyskim zobowiÄ…zuje siÄ™ zapewnić dostÄ™pność swojej strony internetowej zgodnie z ustawÄ… z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostÄ™pnoÅ›ci cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. OÅ›wiadczenie w sprawie dostÄ™pnoÅ›ci ma zastosowanie do strony internetowej BIP ZakÅ‚adu UsÅ‚ug Miejskich  w Ostrowcu ÅšwiÄ™tokrzyskim .

Data publikacji strony internetowej: 2021-12-16 
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-12-16 

Data ostatniego przeglÄ…du deklaracji: 2024-01-04 

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:

  1. mogą zdarzyć się sytuacje, że pomimo starań redaktorów serwisu, pewne dokumenty opublikowane na stronie są niedostępne z uwagi na fakt, że:
  • pochodzÄ… z różnych źródeÅ‚,
  • sÄ… bardzo obszerne, a ich wytworzenie odbywaÅ‚o siÄ™ w kilku komórkach organizacyjnych, co uniemożliwiaÅ‚o wpÅ‚yw na ich docelowÄ… treść oraz ksztaÅ‚t,
  • opublikowane zostaÅ‚y w oparciu o zasady przyjÄ™te w innej instytucji, posiadajÄ… strukturÄ™, w którÄ… nie ma możliwoÅ›ci ingerencji – np. pliki udostÄ™pniane sÄ… dla programistów i opisujÄ… schemat dokumentów,
  1. opublikowane zostały przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej. niektóre filmy zamieszczone w serwisie mogą również nie posiadać napisów czy innych wymaganych elementów, z uwagi na fakt, że zostały opublikowane również przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
  2. niektóre materiały graficzne (zdjęcia) nie mają w pełni dokładnych opisów.
  3. niektóre materiały tekstowe nie maja prawidłowej hierarchii nagłówków.
  4. zdjęcia i filmy zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.

OÅ›wiadczenie sporzÄ…dzono dnia: 2021-12-16 .

DeklaracjÄ™ sporzÄ…dzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Ostatni przegląd deklaracji został dokonany przez podmiot publiczny w dniu 2024-01-04.

Strona internetowa nie jest wyposażona w skróty klawiaturowe, które mogłyby wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.

Można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

W przypadku problemów z dostÄ™pnoÅ›ciÄ… strony internetowej prosimy o kontakt. OsobÄ… kontaktowÄ… jest Robert Kaniewski , biuro@zum.ostrowiec.pl. Kontaktować można siÄ™ także dzwoniÄ…c na numer telefonu 41 265 10 50 . TÄ… samÄ… drogÄ… można skÅ‚adać wnioski o udostÄ™pnienie informacji niedostÄ™pnej oraz skÅ‚adać żądania zapewnienia dostÄ™pnoÅ›ci.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu.

Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.

Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.

W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich.

  1. Główna siedziba Zakładu Usług Miejskich w Ostrowcu Świętokrzyskim, w której interesanci mogą załatwić sprawę, znajduje się przy ul. Żabia 23 w Ostrowcu Świętokrzyskim.
  2. Siedziba oznaczona jest nazwą ulicy oraz numerem umieszczonym na ścianie budynku od ul. Żabia.
  3. Przy budynku znajduje się parking ogólnodostępny od strony ul. Żabia, Nawierzchnia parkingu wykonana jest z asfaltu.
  4. Wejście główne znajduje się od strony ul. Żabia, które jest ogólnodostępne dla interesantów. Wejście przez jedno skrzydło otwierane ręcznie na zewnątrz.
  5. Kontakt z interesantem dostępny w godzinach pracy biura.
  6. W budynku istnieje możliwość telefonicznego umówienia się z pracownikiem na parterze budynku w celu poinstruowania osoby wymagającej pomocy, lub skorzystania z dzwonka/domofonu umieszczonego po prawej stronie przedsionka przy drzwiach pomieszczenia kasy ZUM, które jest dostępna dla interesantów.
  7. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem, woda dla psa zostanie podana na prośbę interesanta.
  8. Toaleta dla interesantów znajduje się na parterze budynku. Toaleta nie jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych.
  9. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille'a, ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabo widzących.
  10. Brak w budynku pętli indukcyjnej oraz windy.
  11. Nie istnieje możliwość obsługi osób słabo słyszących/niesłyszących w języku migowym.

Nasz serwis BIP został zaprojektowany zgodnie ze standardem WCAG 2.1 tak, aby był możliwy do obsłużenia dla jak najszerszej grupy użytkowników, niezależnie od używanej technologii, oprogramowania lub posiadanej dysfunkcji ( test).

Serwis jest zgodny ze standardami W3C:

  • HTML5
  • WCAG 2.1 (minimum AA)

Serwis spełnia wszelkie normy Europejskie zawarte w dokumentach:

Unii Europejskiej:

  • Deklaracja Ministrów z 11 czerwca 2006 r.
  • Inicjatywa i2010
  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r.

ONZ: Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych

Serwis jest w pełni rozpoznawalny przez programy czytające dla osób niewidomych Window-Eyes, JAWS czy NVDA.

Obsługa serwisu możliwa jest zarówno przy pomocy myszki. jak i wyłącznie samej klawiatury (przy użyciu klawiszy Tab , Shift + Tab , Enter i strzałek kierunkowych)

Serwis jest wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące:

  • Zmiana wielkoÅ›ci czcionki,
  • Zmiana odstÄ™pów w tekÅ›cie (miÄ™dzy znakami, sÅ‚owami, liniami),
  • Zmiana kontrastu.

Na wszystkich stronach znajduje siÄ™ wyszukiwarka.

Serwis zostaÅ‚ zbudowany w oparciu o metodÄ™ „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Metoda ta sprawia, że serwis automatycznie dostosowuje wyÅ›wietlanie do rozdzielczoÅ›ci oraz wielkoÅ›ci ekranu.

Nie wymaga powiększania, ani przewijania w kierunku poziomym.

W urządzeniach takich jak tablety, smartfony, telefony komórkowe serwis jest znacznie bardziej czytelny i przyjazny w obsłudze.

certyfikat dostępności Jednostka Bez Barier

Certyfikat przyznany w nastÄ™pstwie przeprowadzonego audytu *) potwierdza wysoki stopieÅ„ dostÄ™pnoÅ›ci cyfrowej serwisu BIP dla osób niepeÅ‚nosprawnych: niedowidzÄ…cych oraz niewidomych i ociemniaÅ‚ych, a także osób z innymi typami niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci (ruchowymi, sÅ‚uchowymi, poznawczymi).


*) Niniejszy Certyfikat „Jednostka Bez Barier” potwierdza zgodność aplikacji (systemu strony BIP) z UstawÄ… z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostÄ™pnoÅ›ci cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, a także ze standardem WCAG 2.1 (na poziomie minimum AA). Nie informuje o poziomie dostÄ™pnoÅ›ci wszystkich treÅ›ci publikowanych przez: ZakÅ‚ad UsÅ‚ug Miejskich w Ostrowcu ÅšwiÄ™tokrzyskim.